FAQ

FAQ

Medlemskap

Hur blir jag medlem?
På www.munskankarna.se, klicka på Bli medlem, fyll i dina uppgifter, välj den sektion du vill tillhöra och välj betalsätt: Swish, kort eller avi.

Hur betalar jag?
Du kan betala med Swish, kort eller avi när du registrerar dig. Under Kontakt på hemsidan hittar du också information om hur du betalar från utlandet.

Jag har inte fått någon bekräftelse på min betalning?
Kontrollera att din betalning gått i väg som den ska och att du betalat till rätt BG, om så är fallet mejla kansli@munskankarna.se så hjälper vi dig.

Jag har betalat men kan inte logga in?
Det kan ta ett par dagar från att du betalade till betalningen är registrerad. Om inte mejla kansli@munskankarna.se så hjälper vi dig.

Hur loggar jag in?
Logga in på hemsidan under den röda rutan högst upp till höger: Logga in.

När kan jag logga in?
För nya medlemmar kommer ett välkomstmejl när din betalning har registrerats. Därefter kan du logga in under: Logga in.

Hur får man ett lösenord?
Klicka på Logga in högst upp på webben och klicka på Glömt lösenord. Följ sedan instruktionerna i mejlet som du får. 

Hur länge räcker medlemskapet?
Svar: Medlemskapet gäller kalenderår, dvs 1 januari till 31 december oavsett när du betalar under året. Betalar du efter 1 november gäller medlemskapet även hela nästföljande år.

Hur byter jag lösenord?
Klicka på Logga in högst upp på webben och därefter på Glömt lösenord till höger.

Länken för nytt lösenord går till en ”tom sida” (inga uppgifter är ifyllda i formuläret). Vad gör jag? 
Mejla kansli@munskankarna.se så hjälper vi dig.

Vilken sektion ska jag välja?
Du kan välja sektion utifrån bostadsort eller ort där du jobbar. Klicka på Hitta sektion, du kan läsa mer om de olika sektionerna om du besöker deras webbsidor.

Vilken skillnad är det på sektionerna?
Klicka på Hitta sektion, du kan läsa mer om de olika sektionerna om du besöker deras webbsidor. Respektive sektions kontaktuppgifter hittar du under fliken Om oss på sektionssidan. 


Sektionsfrågor

- vänligen vänd dig till sektionen.


Hur kommer jag i kontakt med min sektion?

Logga in på hemsidan och välj att gå till din sektion. Under fliken Om oss finns kontaktuppgifter till styrelsen.

Varför får jag ingen inbjudan till aktiviteter från min sektion?
Logga in på Mina sidor/Mina uppgifter på webben och kontrollera att din mejladress stämmer.

Hur ändrar jag min mejladress?
Logga in på Mina sidor/Mina uppgifter på webben och ändra.

Hur anmäler jag mig till en provning/kurs/aktivitet?
Antingen skickar sektionen ut en inbjudan till provningen med en bokningslänk via din mejladress alternativt loggar du in på sektionssidan och väljer aktuell aktivitet. Följ sedan instruktionerna på bokningssidan. 

Jag vill gå på en provning i en annan sektion, hur gör jag?
Om du som medlem i en annan sektion kan anmäla dig, framkommer det på provningens sida. Datum för när anmälan är öppen är i så fall angivet.

Är det någon sektion som håller en Tvåbetygskurs/Ettbetygskurs/Druvkurs/Introduktionskurs?
Klicka på Vinutbildning och sök på ort och datum.

Jag har klarat en betygskurs. Hur får jag mitt diplom och min kurspins?
Efter avslutad kurs kommer kursansvarig att dela ut diplom och pins vid en aktivitet i sektionen.

Behöver man gå en kurs för att tentera?
Det vi testar är generell vinkunskap, inte att man tillgodogjort sig en kurs.
Enda kravet som finns är de uttalade förkunskapskrav, tex att man ska ha godkänt 2-betyg för att få göra 3-betyg, som exempel.


Övriga frågor

Hur byter jag sektion?
Mejla kansli@munskankarna.se så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att säga upp mitt medlemskap?
Mejla kansli@munskankarna.se eller så kan du kasta avin när den kommer så avregistreras du automatiskt.

Hur och när lämnar jag (medlem) in en motion till årsmötet. riks?
Senast den 14 mars lämnar medlemmar sina motioner till riksårsmötet via sin sektion.

Var hittar jag föreningens stadgar?
Du finner dem i inloggat läge på Mina Sidor -> Ladda ner -> Verksamhetsdokument.

Var hittar jag senaste vintipsen?
På webben,Vinlocus. Här kan du söka på olika kriterier.

Var hittar jag tidningen?
Logga in på Mina sidor på webben.

Jag har inte fått tidningen.
Logga in på Mina sidor/Mina uppgifter och kontrollera att dina uppgifter stämmer.

Jag vill inte ha tidningen.
Logga in på Mina sidor/Mina uppgifter och klicka ur tidningsrutan.

Hur ändrar jag min adress?
Logga in på Mina sidor/Mina uppgifter och ändra.

Logga in på Vintranet

Hur loggar jag som medlem in på Munskänkarnas Vintranet?
Logga in på Mina sidor och följ instruktionen. Ditt medlemskap behöver kopplas till påloggning på Vintranet.
Du behöver ha ett Microsoft-konto som är anslutet till din mejladress, lämpligen den du använder för Munskänkarna.
Därefter kopplar du det till ditt medlemsskap.
Se filmen nedan om hur du går tillväga, eller läs instruktionerna som finns under filmen.


Om jag inte har ett konto anslutet till Microsoft hur gör jag då?
Här kan du läsa hur du skapar nytt Microsoftkonto

Hur kopplar jag mitt befintliga Microsoft-konto till mitt medlemskap i Munskänkarna?
Läs instruktionen här

Hur gör jag om jag redan har ett konto anslutet till Microsoft och stöter på problem.
Läs instruktionen här

Hur gör jag när jag fastnat i en inloggningsloop till Teams?
När du försöker logga in på Microsoft Teams i olika webbläsare som: Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari eller Internet Explorer loopar webbplatsen kontinuerligt och du kan inte logga in. Läs här hur du går till väga


Webbshopen

Hur loggar jag in på webbshopen?
Gå till https://webshop.munskankarna.se/ och klicka ”Mina sidor” uppe till höger. Bocka i ”Redan kund logga in”.
Har du inget lösenord sedan tidigare eller har glömt bort det klickar du på ”Glömt lösenord”.
Ange din mejladress och klicka ”Skicka” så får du ett mejl med instruktioner för att återställa ditt lösenord.