In Vino fångar medlemmarnas intresse
In Vino fångar medlemmarnas intresse
Munskänkarna har tyckt till om sin medlemstidning In Vino. Läsarundersökning som genomfördes i slutet av 2024 visar bland annat att vinrecensioner, vin- och matreportage och reportage från vindistrikt är de mest populära inslagen.
I oktober 2024 genomfördes en läsarundersökning där Munskänkarnas medlemmar kunde tycka till om medlemstidningen In Vino. 4 247 medlemmar besvarade enkäten, vilket är något fler än de som besvarade läsarundersökning som genomfördes i maj 2020 och berörde In Vinos föregångare Munskänken. Merparten av frågorna var desamma för att resultatet ska vara möjligt att jämföra.
Fler läser mer
Undersökningen visar att fler medlemmar läser mer av medlemstidningens innehåll jämfört med Munskänken. Det är ungefär lika många som uppger att de läser hela texten i vissa artiklar, men andelen som läser hela eller delar av texten i alla artiklar har ökat. Exempelvis är det 17 procent som läser hela texten i alla artiklar. Motsvarande siffra i föregående undersökning är 13 procent. Bryter vi ut den grupp av läsare som är 50 år eller yngre än tendensen ännu tydligare: här är det nära 22 procent som läser allt.
Av undersökningen kan vi också utläsa att fler lägger mer tid på tidningen än tidningen. Andelen som läser mindre än 15 minuter har minskat och andelen som läser 30–60 minuter har ökat jämfört med förra undersökningen. Bland de som ägnar tidningen mer än 60 minuter sticker den yngre målgruppen ut.
Innehållet är uppskattat
Responsen på det redaktionella innehållet är god i den senaste undersökningen. Både artiklarnas kvalitet, längd, variation och bildsättning upplevs mer positivt än tidigare. Även fördelningen mellan bild och text samt komplettering med faktarutor och dylikt får höga betyg. Bryter vi ut den yngre målgruppen kan vi se ett genomgående högre snittbetyg på samtliga parametrar som gäller det redaktionella innehållet. Här sticker framför allt artiklars bildsättning ut med ett snittbetyg som ligger över 5 av maximalt 6.
Jämfört med Munskänken är det även fler som är nöjda med innehållets svårighetsgrad. Nära 8 av 10 uppger att tidningen oftast håller en lagom nivå. Andelen läsare som ibland upplever nivån som något hög är färre än i föregående undersökning.
Undersökningen kartlägger vilken typ av innehåll som uppskattas mest. Här ser vi att vinrecensioner, vin- och matreportage och reportage från vindistrikt är favoriterna. I den unga målgruppen får dessa kategorier av innehåll ett snittbetyg över 5 av maximalt 6.
Jämfört med föregående undersökning är snittbetygen också högre vad gäller innehållet på en generell nivå. Den största ökningen gäller tidningens kvalitet jämför med ”vanliga” tidningar i handeln. Även på denna punkt sticker den unga målgruppen ut med ett snittbetyg över 5 av maximalt 6.
Möjligheten att använda fritextsvar för att skicka med kommentarer, förslag eller synpunkter användes av drygt 1 000 medlemmar. Ungefär en tredjedel av kommentarerna är negativt orienterade, främst vad gäller läsbarheten – i synnerhet på vinrecensionssidorna. Ytterligare en tredjedel utgörs av positiva kommentarer. Sista tredjedelen består i huvudsak av förslag på justeringar och ämnen att behandla i In Vino framöver.
Annonserna upplevs relevanta
Undersökningen berörde även tidningens annonsinnehåll där sju av tio instämmer i påstående att annonserna upplevs som helt eller delvis relevanta. Något fler i den yngre målgruppen upplever annonserna som relevanta.